2011. augusztus 18., csütörtök

Felszállás Gibraltáron

Egy érdekességet kifelejtettem, amikor az utasszállító repülőgépek felszállásáról írtam márciusban, amit éppen most úgy döntöttem ideje bepótolnom.

Miközben gurult ki a gép a kifutó pálya végére, a kapitány figyelmeztette az utasokat, hogy szokatlan lehet a felszállás eleje. Az erős szelek, a Szikla turbulenciája, és a szokásosnál rövidebb kifutópálya miatt egy a világ legtöbb helyén már rég elfeledett procedúrát vetnek be néha. Ma már nem  nagyon használják ezt a módszert, de nekem még azt mesélték a Lufthansás airline know-how tréningen anno, hogy régen ez volt az elterjedt eljárás:

Behúzzák teljesen a kéziféket. Feltolják maximumra a tolóerőt. Megvárják, amíg a tolóerő tényleg eléri a maximumot. Kívülről nézve a gép egy helyben áll, de valójában több százezer Newtont tartanak vissza a behúzott fékek. Elég a fék kioldót finoman megérinteni, és azonnal felszabadul az összes benn lakozó energia. Az eddig visszafojtott erő kitör pillanatok alatt, és így sokkal gyorsabban felszáll a gép, mintha szépen, fokozatosan növelve a tolóerőt juttatnák a levegőbe. Sokkal hamarabb véget ér a döcögős földi szakasz.

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése